سایز بازو و دروغ های بزرگ !

نویسنده : چارلز پولیکین

مترجم: داود بیات

photo 2019 11 02 11 58 481

 

سوال: آیا سایزهایی که بدنسازان در مورد قطر بازوی خود به زبان می آورند، واقعی است ؟

جواب: در دنیای بدنسازی، در بیان این سایزها به شدت مبالغه شده است! اگر نگاهی به برخی از نشریات بدنسازی بیندازید، چنین به نظر می رسد که ساختن بازوهای 50 سانتی متری تقریبا ً برای هر کسی که توانایی خرید مکمل های خاصی را داشته باشد آسان است. به همین ترتیب، ادعای داشتن بازوهای 55 سانتی متری نیز مثل نقل و نبات از دهان حرفه ای ها بیرون می آید؛ اما، حقیقت چیز دیگری است.

آرتور جونز، مخترع دستگاه های ناتیلوس، یکی از اولین کسانی بود که حقیقت سایزهای بدنسازی را به زبان آوردند. او سایز واقعی بازوی بدنسازان برجسته ای مثل کیسی ویاتور، مایک منتزر، سرجیو الیوا و آرنولد شوارتزنگر را به چاپ رساند.


در کتاب ناتیلوس (جلد دوم)، جونز شرح می دهد که بزرگترین بازوی عضلانی که او تا کنون اندازه گیری نموده متعلق به سرجیو الیوا می باشد. با سایزی معادل 50.3 سانتی متر، بازوهای سرجیو عملاً از سرش بزرگ تر بودند! البته ، این کتاب در اوایل دهه هفتاد میلادی به چاپ رسید. از آن موقع تاکنون بدنسازی به طور چشمگیری متحول شده است، که این مساله را باید مدیون پیشرفت های بدست آمده در زمینه های تغذیه ، تکنیک های تمرین، و روش های بهبود ریکاوری!!! دانست.


به طور کلی، بهبود سایز بازو مستقیماً در ارتباط با افزایش وزن عضلانی بدن می باشد. یک قانون کلی این است که به ازای هر 2.5 سانتی متر افزایش در قطر بازو باید حدود 7 کیلوگرم وزن با کیفیت به کل توده عضلانی بدن اضافه شود. به بیان دیگر، افزایش چشمگیر در حجم بازو تنها در کنار افزایش سایز در تمام دیگر قسمت های بدن حاصل می گردد.


بدن انسان یک دستگاه کامل و دقیق است که تنها توانایی تحمل حد خاصی از عدم تناسب را داراست. از این رو، اگر فقط بر روی ساختن بازوهای بزرگ تمرکز کنید، در نهایت به نقطه ایست کامل خواهید رسید؛ چرا؟ چون روی عضلات پا تمرین نکرده اید! علاوه بر این، اگر قرار بود تا عضلات بازو بدون توسعه همزمان و متقارن در عضلات پا به رشد خود ادامه دهند، آن وقت بسیاری از بدنسازان امروزی باید بر روی دست هایشان راه می رفتند!


اگر قد، وزن و اندازه بازوی ورزشکاران را مقایسه کنید، روابط و نتایج بسیار جالبی را مشاهده خواهید کرد. به عنوان مثال، بدنسازی با قد 170 سانتی متر، وزن 97 کیلوگرم و میزان چربی 8 درصد معمولا ً سایز بازویی برابر با 48 الی 49 سانتی متر خواهد داشت. با این وجود، بسیاری از این افراد ادعا می کنند که قطر بازویشان بیشتر از 52.5 سانتی متر است، یعنی سایزی که حتی بدون توجه به قد و وزن هم بسیار کم مشاهده می شود!