پاسخ به پرسش ­های رایج بانوان در زمینه چربی­ سوزی

 

نویسنده: آلیسون کلارک

ترجمه و تنظیم: داود بیات

 

Perda de peso

 

س: آیا غذا خوردن بعد از ساعت هشت شب غذا اشکالی ندارد؟

 

ج: قطعاً می­ توانید بعد از ساعت هشت هم غذا بخورید. هیچ ساعت جادویی­ ای وجود ندارد که بعد از آن، ناگهان هرچیزی که در دهان­تان می­گذارید باعث افزایش وزن شود! آنچه که باعث ذخیره شدن چربی می­ شود، زمان غذا خوردن­ تان نیست، بلکه نوع غذایی است که در ساعات پایانی روز وارد بدن­تان می­کنید. اگر بعد از غروب آفتاب احساس گرسنگی کردید یا اینکه هنوز شام­ تان را میل نکرده بودید، خیلی راحت می­توانید غذا بخورید؛ اما، دقت کنید که چنین وعده­ ای باید نسبت به وعده­ های معمولی سبک­ تر باشد، مثلاً مقداری سالاد سبزیجات ساده به همراه مقداری گوشت مرغ. اگر بدن­تان درگیر هضم یک وعده پر کالری و سنگین نباشد، خیلی راحت­ تر آماده خواب می­ شود. وقتی تمام شب را بدون ملاحظه جلوی تلویزیون می­ نشینید و تنقلات میل می­ فرمایید، باید توقع افزایش عدد روی صفحه ترازو را هم داشته باشید.

 

 

س: آیا می­ توانم کربوهیدرات مصرف کنم و توقع کاهش چربی داشته باشم؟

 

ج: کربوهیدرات یکی از منابع بسیار مهم انرژی است. این ماده ارزشمند، سوخت مورد نیاز بدن شما را در تمام طول روز- و البته در حین تمرینات سخت- فراهم می­ کند. با این حال، برای برخورداری از سلامت بهتر و نیز تداوم چربی­ سوزی، لازم است تا از کربوهیدرات­ های تصفیه شده (مثل نان سفید، پاستا، کیک، کلوچه و آبنبات) دوری کنید. این مواد ارزش غذایی پایینی دارند و به علاوه، موجب نوسان قند خون می­ شوند.
به جای این ترکیبات می­ توانید از کربوهیدرات­ های پیچیده استفاده کنید، موادی مثل نان کامل غلات، لوبیا، جود دوسر و میوه­ جات. کربوهیدرات­ های پیچیده با سرعت پایین­ تری در بدن شکسته می­ شوند، فیبر بیشتری دارند و اغلب حاوی مقدار آب بیشتری نیز هستند؛ همه این موارد می­ توانند احساس سیری طولانی­ تری را به شما هدیه کنند. همچنین، سطح انرژی­ تان در تمام طول روز نسبتاً پایدار خواهد بود و مقاومت بیشتری در مقابل وسوسه­ های غیر رژیمی خواهید داشت.

 

 

س: من چطور می ­توانم اندازه وعده­ هایم را کنترل کنم؟

 

ج: بسیاری از ما تصور می­ کنیم که خیلی کم غذا می­خوریم، در صورتی که اصلاً این­طور نیست! برای محاسبه دقیق جیره­ های غذایی می­ توانید توصیه های زیر را به کار ببندید:
  • از پیمانه­ های مختلف و یا قاشق غذاخوری برای اندازه گیری مواد استفاده کنید و حتی به فکر تهیه یک ترازوی آشپزخانه باشید.
  • همه چیز (از جمله برنج قهوه­ ای، بادام، گوشت و غلات) را به دقت اندازه بگیرید و وزن کنید تا به مرور بتوانید اندازه یک وعده مناسب را حتی با چشم تشخیص بدهید.
  • اگر برای صرف غذا به رستوران می­ روید، این قانون کلی را در نظر داشته باشید که پروتئین و کربوهیدرات هر کدام باید فقط یک چهارم از بشقاب شما را اِشغال کنند، در حالی که نیمه دیگر را باید به سبزیجات غیر نشاسته­ ای اختصاص دهید.
  • برنامه غذایی روزانه­ تان را یادداشت کنید تا غذا خوردن سالم برایتان به یک عادت تبدیل شود. مهم نیست که لیست و مقدار غذاهای مصرفی را روی یک تکه کاغذ ساده یادداشت کرده یا در تلفن هوشمندتان ذخیره می­کنید؛ اگر مجبور به ثبت این موارد باشید، احتمال غذاخوردن خارج از برنامه برایتان کمتر می­شود!

 

 

س: روزانه باید چه مقدار پروتئین مصرف کنم؟

 

ج: مقدار مجاز توصیه­ شده در روز برای یک خانم بالغ، حدوداً 46 گرم است. اما، اگر در برنامه­ های تمرینی پرشدت شرکت می­ کنید که شامل چند جلسه تمرین با وزنه در طول هفته هستند، بهتر است مقدار پروتئین دریافتی را افزایش دهید تا به رشد و ریکاوری عضلات­ تان کمک شود. در این صورت، می­ توانید روزانه 1.4 تا 1.8 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن­تان مصرف کنید. غذاهای غنی از پروتئین عبارتند از تخم مرغ، گوشت قرمز، گوشت مرغ و پرندگان، ماهی، محصولات لبنی، لوبیا و حتی برخی غلات.

 

 

س: آیا برای چربی­ سوزی باید مصرف گوشت قرمز را قطع کنم؟

 

ج: گوشت قرمز به عنوان یک منبع عالی از پروتئین، روی، آهن و ویتامین انرژی­زای ب 12 شناخته می­ شود- و دقت داشته باشید که همه بخش­ های آن الزاماً مملو از چربی نیستند. 100 گرم گوشت قرمز از بخش­ های کم­ چربی، و یا گوشت چرخ­ کرده 95 درصد بی­ چربی، فقط چیزی در حدود 154 کالری دارد.

 

 

س: در هر وعده باید چند کالری دریافت کنم؟

 

ج: نیاز به کالری یک مساله کاملاً فردی است و به مواردی مثل اندازه قد، وزن و سطح فعالیت بدنی بستگی دارد. با این حال، یک راهنمایی ساده برای تقسیم کالری دریافتی در وعده­ های غذایی این است که حدود 300 الی 400 کالری را برای هر یک از وعده­ های صبحانه، نهار و شام در نظر بگیرید. بسته به نیازهای فردی خاصی که دارید، باقیمانده کالری دریافتی روزانه را می­ توانید در قالب میان­ وعده در اختیار بدن بگذارید.

 

 

س: روزانه چه مقدار آب بنوشم؟ آیا قهوه را هم باید جزو مصرف آب حساب کنم؟

 

ج: حتماً شما هم شنیده ­اید که هر کسی باید روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشد. با این حال، تحقیقات نشان می­ دهند که باید از تشنگی به عنوان یک علامت راهنما استفاده کنید. برای پرآب (هیدراته) نگه داشتن بدن می­توانید نکات زیر را به کار ببندید:
  • بلافاصله پس از بیدار شدن، یک لیوان آب بنوشید.
  • همیشه یک بطری آب دم دست­تان باشد و به طور مرتب در طی روز از آن بنوشید.
  • قبل، در حین و پس از ورزش حتماً آب بنوشید.
  • یک لیوان آب در کنار تخت­ تان بگذارید.
بهترین راه ارزیابی سطح آب بدن، کنترل رنگ ادرار است؛ در شرایط ایده­ آل، رنگ ادرارتان باید زرد کم­رنگ باشد. قهوه و دیگر نوشیدنی­ های کافئین­ دار هم حاوی آب هستند و به تامین آب بدن کمک می­کنند، اما مصرف آنها باید در حد اعتدال و مازاد بر آب دریافتی روزانه­ تان باشد.