تاثیر نوع چربی مصرفی بر کیفیت حجم

 

گردآوری و ترجمه: داود بیات
 

KaiGreene

 

آیا انواع مختلف چربی، تاثیرات متفاوتی بر ترکیب بدن دارند؟ به طور کلی، این یک اصل پذیرفته شده است که تعادل کالری (یعنی کالری دریافتی از غذا منهای کالری سوزانده شده) مهم­ترین فاکتور تعیین کننده تغییرات در وزن بدن است. با این حال، پذیرش اصل بالا به این معنی نیست که همه غذاها یا مواد مغذی از نظر تاثیر بر ترکیب بدن با یکدیگر برابر باشند.

 

همان طور که می دانید، ورزشکاران (به خصوص بدنسازها) به طور عمدی مقدار دریافت غذایشان را بالا می برند تا میزان توده عضلانی شان افزایش پیدا کند- که در زبان عامیانه به آن دوره حجم گفته می شود. با این وجود، یک دوره حجم ایده آل برای بدنسازان دوره ای است که بیشترین عضله سازی را با کمترین افزایش چربی به ارمغان بیاورد.

 

در پژوهشی که در سال 2014میلادی انجام شد (منبع در انتهای متن)، پژوهشگران به مقایسه تفاوت احتمالی ناشی از نوع چربی مصرفی پرداختند. در این پژوهش، کالری دریافتی آزمودنی ها از طریق دریافت اضافی روزانه سه عدد کیک مافین (معادل هفتصد و پنجاه کالری) افزایش داده شد. اما، تفاوت بین دو گروه آزمودنی در این بود که در طبخ کیک های گروه اول از چربی های اشباع نشده چند اتصالی (PUFA) استفاده شد (روغن آفتابگردان)، در حالی که کیک های گروه دیگر با استفاده از چربی های اشباع شده (روغن پالم) طبخ شدند.

 

پس از گذشت هفت هفته، هر دو گروه میزان افزایش وزن مشابهی را تجربه کردند (کمی بیش از یک و نیم کیلوگرم). با این حال، در گروه چربی اشباع، 80 درصد از این وزن به ­دست آمده مربوط به افزایش چربی و فقط 20 درصد آن توده بدون چربی بود. در مقابل، در گروه چربی های اشباع نشده، فقط 50 درصد افزایش وزن ناشی از افزایش چربی بود و طبیعتا آن 50 درصد باقیمانده ناشی از افزایش توده بدون چربی (عمدتا عضله) بود.

 

به علاوه، میزان ذخیره چربی کبد و چربی احشایی (یعنی چربی بین اندام های داخلی ناحیه شکم) در گروه مصرف کننده چربی های اشباع نشده کمتر بود. حتما می دانید که این نوع چربی برای سلامت متابولیک بدن واقعا مضر است.

 

در نهایت، به نظر می رسد که برای تامین کالری های دوران حجم بهتر است چربی های اشباع نشده چند اتصالی (PUFA) را جایگزین چربی های اشباع شده کنیم. این نوع چربی ها  عمدتا در منابع و غذاهای گیاهی مانند دانه ها، مغزها و روغن های گیاهی غیرگرمسیری یافت می شوند.  

 

 

Ref: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24550191