اورسولیک اسید
سلاح مخفی سیب برای عضله سازی و چربی سوزی

 

گردآوری و ترجمه: داود بیات

 

plugged

 
 
سیب یکی از بهترین گزینه هایی است که می توانید برای تامین کربوهیدرات، به خصوص در وعده پیش از تمرین، روی آن حساب کنید. البته، این مساله فقط به خاطر کربوهیدرات کند جذب موجود در سیب نیست، بلکه بیشتر به­ واسطه ترکیبات پلی فنول موجود در آن است؛ بر اساس پژوهش ها، این پلی فنول ها می توانند بر بهبود عضله سازی، استقامت و چربی سوزی اثرگذار  باشند!

 

 

در پژوهشی که در سال (2007) میلادی توسط پژوهشگران ژاپنی بر روی موش ها انجام شد، مصرف این پلی فنول ها به مدت سه هفته موجب کاهش وزن و کاهش چربی بیشتری در مقایسه با گروه کنترل شد. همچنین، موش ­هایی که پلی فنول های موجود در سیب را دریافت کرده بودند، تقریباً صد درصد افزایش قدرت بیشتری را در عضله دوقلوی ساق تجربه کردند، ضمن اینکه سطح خستگی عضلانی در آنها کمتر بود.

 

 

در یک پژوهش دیگر (2007)، هفتاد و یک آزمودنی مرد و زن چاق به دو گروه تقسیم شدند؛ یک گروه روزانه 600 میلی گرم از پلی فنول های سیب و گروه دیگر صرفاً یک دارونما را به مدت شش هفته دریافت کردند. در نهایت، مصرف کنندگان پلی فنول، کاهش چشمگیری در سطح کلسترول بد (LDL)، کلسترول تام، وزن بدن و حتی چربی شکمی را در مقایسه با گروه کنترل تجربه کردند.

 

 

بر اساس پژوهش های جدیدتر، به نظر می رسد که پلی فنول اصلی که مسئول بخش اعظم این اتفاقات خوب است، اورسولیک اسید نام دارد و عمدتاً در پوست سیب یافت می شود. در واقع، پژوهشگران دانشگاه آیووا به مدت پنج هفته از مکمل اورسولیک اسید در موش ها استفاده کرده و متوجه شدند که در موش های مصرف کننده اورسولیک اسید، میزان عضله سازی حدود پانزده درصد بیشتر بوده است، در حالی که همزمان مقداری کاهش چربی هم رخ داده است.

 

 

 به طور خلاصه، به نظر می رسد که اورسولیک اسید این تغییرات خوب را با افزایش فعالیت ژن هایی رقم می زند که مسئول افزایش چربی سوزی و کاهش تولید و ذخیره چربی در بدن هستند. همچنین این ترکیب ظاهرا موجب افزایش سطح فاکتور رشد شبه انسولین (IGF-1) در سلول های عضلانی شده و از این راه بر افزایش قدرت و رشد عضلانی نیز تاثیر گذار است.

 

 

بنابراین، هر زمان که نوبت به انتخاب یک میوه مناسب برای وعده پیش از تمرین رسید، سیب را در نظر داشته باشید. اگر مایل بودید تا سطح بالاتری از این ترکیب مفید را به رژیم غذایی تان اضافه کنید، می توانید 250 تا 1500 میلی گرم از یک مکمل اورسولیک اسید را در وعده پیش از تمرین بگنجانید. البته، مکمل های اروسولیک اسید فعلاً کمیاب هستند، اما احتمالاً به زودی جای خودشان را در بازار مکمل های غذایی پیدا خواهند کرد. تا آن زمان، با گنجاندن سیب در وعده پیش از تمرین می توانید از مزایای این ترکیب فوق­ العاده بهره ­مند شوید.