همه چیز در مورد دم و سوزش عضلات

 

 
داود بیات
 
Fitness Photographer 02 15 2018 016 1575x1050
 
دم عضلانی

 

 
بلافاصله پس از یک جلسه تمرین با وزنه، عضلات ممکن است به مدت 15 تا 30 دقیقه پرتر و سفت‎ تر - یا به اصطلاح دم کرده- به نظر برسند. این دم عضلانی به دلیل احتباس پلاسمای خون در درون عضله ایجاد می‎گردد. در حین انقباض عضلانی، اجزاء انقباضی موجب اعمال فشار به سمت داخل و بر روی خودشان می‎گردند؛ همینطور که عضله کوتاه می‎شود، قطر آن افزایش می‎یابد. در جریان انقباضات عضلانی شدید، این فشار به سمت داخل به شکل موقتی موجب انسداد سیستم عروقی گردیده و گردش خون در داخل آن گروه عضلانی خاص را تشدید می‎نماید. در این صورت، افزایش جبرانی فشار خون باعث می‎گردد تا پلاسما از درون مویرگ‎های پر خون به سمت فضاهای میان بافتی سلولهای عضله برود.

 

بدنسا‎زان عموماً قبل از رفتن روی صفحه مسابقه به انجام حرکات دم دهنده (پمپ کننده) می ‎پردازند تا عضلاتشان پرتر به نظر برسد. دم انداختن بدن برای اکثر ما از هیچ مزیت خاصی برخوردار نیست، البته به جز افزایش اعتماد به نفس! با این وجود، عدم توانایی در دستیابی به دم عضلانی را می‎توان نشانه‎ای برای تمرین‌زدگی دانست، چون زمانی که ذخایر گلیگوژن کم باشند، میزان حجم مایعات در عضله، و احتمالاً حجم خون، نیز کاهش می‎یابد. همچنین، فعالیت‎هایی مثل دوچرخه سواری یا شنا کردن با شدت بالا هم می‎توانند این دم عضلانی یا افزایش حجم موقت در عضلات در حال تمرین را ایجاد نمایند!
 

 

سوزش عضلانی
 
احساس سوزشی که در حین انجام برخی حرکات خاص بدنسازی یا تمرینات با تکرار بالا ایجاد می‎گردد، ناشی از تجمع اسید در عضله خسته می‎باشد. گلیکولیز بی‌هوازی از کربوهیدرات‎ها استفاده می‎کند و موجب تولید آب و اسید، یا یون هیدروژن آزاد، می‎گردد. اگر جریان خون مسدود شده باشد، امکان پاکسازی این اسید به میزان کافی وجود نخواهد داشت. زمانی که عضله به شدت و برای یک زمان نسبتاً طولانی منقبض می‎گردد، سیستم عروقی درون عضله به طور موقتی توسط عضله اطرافش مسدود می‎شود. در نتیجه، این اسید تجمع یافته بر گیرنده‎های عصبی اعمال اثر نموده و احساس سوزش موضعی را ایجاد می‎کند.
 
تجمع بیش از حد اسید همچنین از انجام انقباضات عضلانی نیز جلوگیری خواهد نمود. اسید با کلسیم تعامل نموده و دسترسی به آن برای انقباض عضلانی را ناممکن می‎سازد و اگر این مساله به طور منظم تکرار شود، عضله با این فشار سازگار خواهد شد تا برای جلسات تمرینی بعدی از کارایی بیشتری برخوردار باشد.
بسیاری از حرکات پایه‎ای یا ترکیبی (مثل اسکوات، پرس سینه و...) از یک منحنی مقاومت ناقوسی شکل - یا همان تغییر مقاومت در چندین گروه عضلانی مختلف در طول دامنه حرکت - برخوردار هستند و لذا به عضلات اجازه می‎دهند تا به شکل لحظه‌ای در بین تکرار‎ها ریلکس (منبسط) شوند. این دوره استراحت لحظه‌ای بین تکرارها موجب ایجاد فرصتی بهتر برای برقراری لحظه‎ای جریان خون و پاکسازی موثرتر اسید تجمع یافته می‎گردد.
 
در نقطه مقابل، حرکات کمکی یا تک مفصلی (مثل جلو پا با دستگاه یا قفسه سینه) دارای منحنی‎های مقاومت نسبتاً پیوسته‎ای هستند، درست شبیه به تمرین با دستگاه‌های مقاومت متغیر که نیازمند حفظ انقباض عضله در بخش اعظم دامنه حرکتی می‎باشند. این اثر را می‎توان با استفاده از بادامک و اهرم‎های مقاومت متغیر -که به منظور شبیه سازی منحنی قدرت کاربر بوسیله یک منحنی مقاومت از پیش مشخص شده بکار می‎روند- افزایش داد. به مرور زمان، پس از بروز سازگاری لازم، توانایی عضله برای تحمل این تجمع اسید افزایش خواهد یافت.
 
اگرچه احساس سوزش ممکن است بیانگر تاثیر گذاری حرکت باشد (چون با نوع خاصی از استقامت عضلانی در ارتباط است)، اما نمی‎تواند به طرز موثری باعث بهبود قدرت، توان، یا توسعه عضلانی گردد. در حقیقت، حرکاتی که این احساس سوزش را بوجود نمی‎آورند، ممکن است برای توسعه قدرت و احتمالاً سایز عضلانی مناسب‎ تر و کارآمدتر باشند! به عنوان نمونه، مشخص شده است که حرکت پرس پا (پایه‎ای وترکیبی) هم برای بهبود قدرت و هم برای افزایش سایز عضلات از جلو پا با دستگاه (حرکت تفکیکی که بروز احساس سوزش در حین انجامش بسیار بیشتر است) موثرتر می‎باشد. با این وجود، می‎توان از حرکات تفکیکی (تک مفصلی) نیز به عنوان مکمل حرکات ترکیبی بهره گرفت و در واقع، استقامت عضلانی را به قدرت عضلانی بدل کرد.با این تفاسیر، قضاوت در مورد اثر گذاری یک حرکت با توجه به احساس سوزش کاملاً اشتباه می‎باشد.در ضمن، بر خلاف عقیده رایج، این احساس سوزش هیچ ربطی به چربی سوزی ندارد.
 
همچنین، شناسایی یک گروه عضلانی به عنوان نقطه هدف یک حرکت خاص، فقط بر اساس احساس خستگی موضعی، می‎تواند بسیار گمراه کننده باشد. به عنوان مثال، یک سوء تفاهم رایج اینست که حرکت بالا آوردن پا فقط روی بخش زیر شکم فشار می‎آورد، زیرا اکثر ورزشکاران در این ناحیه احساس سوزش می‎کنند. به علاوه، مبتدی‎ها تا زمانی که هنوز به طور کامل به حرکات عادت نکرده باشند، معمولاً خستگی عضلانی را در نواحی غیر معمول احساس می‎کنند! این مساله به همان مثال "اتصال ضعیف" شباهت دارد (یعنی یک زنجیر تنها به اندازه ضعیف‎ ترین اتصالش قدرت دارد). "زنجیر" (عضله هدف و عضلات کمکی) تنها وقتی به شکل موثر تحت فشار قرار می‎گیرد که آن "اتصالات ضعیف" به شرایط مطلوب‎ رسیده باشند.