بهار عضلانی!

 

داود بیات

 

7405 back1

 

در همه جوامع رسم بر این است که همه چیز با فرا رسیدن سال نو، نو می­شود- و بدن هم از این قاعده مستثنی نیست! معمولا در همین ایام خیلی از ورزشکاران قدیمی دوباره به فکر شروع تمرین می­افتند. به همین­ شکل، بسیاری از مبتدی­ ها هم که شاید مدت­ها در فکر بدنسازی و ساختن عضلات­شان بوده­ اند، بالاخره عزم­شان را جزم می­کنند و به باشگاه­ های بدنسازی سرازیر می­شوند. در ادامه، به ذکر برخی از اشتباهاتی می­ پردازم که خیلی­ ها در این تمرینات بهاری مرتکب می­ شوند:

 

  • کهنه­ کارهایی که بعد از یک دوره قطع تمرین به باشگاه باز می­ گردند، معمولاً تحمل تمرین سبک را نداشته و دوست دارند یک راست به سراغ همان وزنه­ های قدیمی بروند. باید بدانیدکه این بزرگ­ترین اشتباه شماست. شاید قبلاً 150 کیلوگرم پرس­ سینه می­ زدید و حالا، پس از مثلاً شش ماه قطع تمرین، باز هم حداقل توانایی پرس کردن 110 کیلوگرم را داشته باشید، اما بدانید که مفاصل و بافت­های پیوندی شما هنوز برای این کار آماده نیستند. حداقل به مدت سه الی چهار هفته از یک برنامه پایه ­ای (بدون تکنیک­ های شدت­ دهنده) پیروی کرده و با وزنه ­های سبک و تکرارهای زیاد به تمرین بپردازید.

 

  • مبتدی­ ها نباید به هیچ وجه از برنامه دوستان­ شان یا دیگر برنامه­ های تقسیمی پیروی کنند. بهترین برنامه برای شما، یک برنامه سه روزه تمام بدن است، یعنی باید در روزهای غیر متوالی به باشگاه بروید و برای تک تک عضلات، یک حرکت را با تعداد بالا اجرا کنید. بحث آماده­ سازی مفاصل و بافت­های پیوندی و همین­طور هماهنگ ­سازی سیستم عصبی­ عضلانی برای شما از اهمیت بسیار بیشتری نسبت به گروه قبل برخوردار می­باشد. پس، عجول نباشید تا عمر ورزشی­ تان طولانی­ تر شود. یادتان باشد که به هر حال نمی­ توانید یک شبه آرنولد شوید!

 

  • فرقی نمی ­کند که قبلاً سابقه تمرین داشته­ اید یا اینکه تازه­ کار هستید؛ در هر دو صورت به هیچ وجه نباید برای شروع مستقیماً به سراغ استروئید بروید! خیلی­ ها ممکن است به من ایراد بگیرند که استروئید که اصلاً نباید مصرف شود و مبتدی و غیر مبتدی ندارد. اما، از آنجا که می­دانم این مساله در دنیای واقعی اتفاق می­افتد، پس بهتر است به آن اشاره کنم. کسانی که سابقه تمرین قبلی دارند، پس از حدود دو هفته می­توانند از مکمل­ ها استفاده کنند، اما حداقل تا دو، سه ماه نباید به مصرف استروئید فکر کنند. مبتدی­ هایی که هنوز الفبای تغذیه را یاد نگرفته­ اند، در درجه اول باید روی کیفیت وعده­ های غذایی­ شان تمرکز کنند و پس از گذشت چند ماه به سراغ مکمل­ های پایه مانند گینر، وی، کراتین و مولتی ­ویتامین بروند- و تا رسیدن به یک زیرسازی عضلانی مطلوب به هیچ وجه نباید دور و بر استروئید بروند!